הרבה מתכונים שאני נתקל בהם דורשים אגוזי לוז קלופים. בשונה מפיסטוקים, לא מוכרים אגוזי לוז ללא הקליפה. לפחות לא בסביבה בה אני גר. אז שאלתי את אדון גוגל ומצאתי שתי שיטות שונות לקלף אגוזי לוז.

אחת פשוטה וזריזה שמצליחה להוריד 90% מהקליפה, השנייה לוקחת קצת יותר זמן ועושה טיפה יותר בלאגן אבל מצליחים לקבל איתה אגוזים עירומים לגמרי (מושלם לפרפקציוניסטים שבינינו). למרות שהשיטה הראשונה היא הנפוצה יותר, השיטה השנייה התגלתה לראשונה בתכנית הבישול של ג’וליה צ’יילד, ולאחר העלאת התכנית ביו-טיוב הפכה להיות די פופולארית. ניתן לצפות בקטע מהתכנית כאן.

ואם כבר השקענו, קילפנו והתלכלכנו, אחד הדברים שכיף להכין עם אגוזי לוז קלופים הוא ממרח אגוזים/נוטלה ביתי, נטול שמן דקלים רשע ומלא אגוזים! מתכון בסוף העמוד.

קילוף אגוזי לוז


השיטה הפשוטה: קלייה ושפשוף

2-3 כוסות אגוזי לוז

מפזרים את האגוזים על מגש אפייה ומכניסים לתנור שחומם מראש ל-180°. קולים למשך 15-20 דקות. במהלך האפייה, מערבבים את האגוזים עם מרית כל 5 דקות לקלייה אחידה.

איך שמוציאים מהתנור מעבירים בזהירות את האגוזים על גבי מגבת, מכסים ומשפשפים אותם היטב. רוב הקליפה תיפרד אבל תמיד יישארו כמה אגוזים עקשנים. במקרה הזה אפשר לקחת את האגוז הבעייתי ולנסות לשפשף אותו בחוזקה על המגבת. לפעמים זה עובד, לפעמים לא. אם זה לא מספיק טוב, עוברים לשיטה השנייה.

קילוף אגוזי לוז

קילוף אגוזי לוז

קילוף אגוזי לוז


השיטה היעילה: שליקה, קילוף וקלייה

1 כוס אגוזי לוז
2 כוסות מים
3 כפות סודה לשתייה

שמים מים בסיר גדול, מניחים על אש גבוהה ומביאים לרתיחה. מוסיפים את הסודה לשתייה כף אחר כף. לאחר כל הוספה המים יגעשו קצת, אל דאגה. מוסיפים את כל האגוזים ומבשלים כ-4 דקות. מערבבים את האגוזים מדי פעם על מנת שהצד החשוף לאוויר גם יתבשל ושמים לב שהמים הרותחים לא עולים על גדותם. (טיפ: הנחת כף מעץ על פתח הסיר מבטיחה שהמים לא יישפכו מהסיר)

מסננים את האגוזים מהמים הרותחים ושוטפים במים קרים. עוברים על אגוז אגוז ומורידים ממנו את הקליפה שבשלב הזה כבר כמעט מחליקה החוצה מעצמה.

לאחר שכל האגוזים עירומים (ונראים תכל’ס כמו חומוסים) מייבשים אותם עם מגבת נקייה ומפזרים אותם על מגש אפייה. מכניסים את האגוזים לתנור שחומם מראש ל-180° וקולים למשך 15-20 דקות, עד שהאגוזים משחימים קצת ונוצרת ארומה אגוזית נהדרת. במהלך האפייה, מערבבים את האגוזים עם מרית כל 5 דקות לקלייה אחידה. מניחים לאגוזים להתקרר לחלוטין בטמפ’ החדר לפני השימוש.

קילוף אגוזי לוז

קילוף אגוזי לוז

קילוף אגוזי לוז


ממרח אגוזי לוז (נוטלה ביתי)

120 גר’ אגוזי לוז קלופים
70 גר’ סוכר חום בהיר
170 גר’ שמנת מתוקה
100 גר’ שוקולד חלב
25 גר’ דבש
10 גר’ אבקת קקאו

שמים אגוזים וסוכר בתוך מעבד מזון (עדיף מעבד קטן לטחינה טובה יותר) וטוחנים למספר דקות, מדי פעם מגרדים את הדפנות וטוחנים עוד, עד שמקבלים תערובת שמזכירה חול רטוב. מעבירים לתוך מד ליטר.

מוסיפים שוקולד, דבש ואבקת קקאו. מרתיחים שמנת מתוקה ומוסיפים ישר למד ליטר. נותנים לזה לעמוד חצי דקה ואז מערבבים קצת עם מרית. טוחנים עם בלנדר מוט עד לקבלת מרקם אחיד וקצת נוזלי (שמתייצב לאחר כמה שעות).

מעבירים את הממרח לצנצנת זכוכית. זה נשמר למספר ימים בטפמ’ החדר או שבוע-שבועיים במקרר. (אני מניח.. לא הצלחתי להגיע לשבוע בלי לסיים את זה קודם)

ממרח אגוזי לוז (נוטלה ביתי)

 

Print Friendly, PDF & Email
Advertisements