** המתכון עודכן ונערך ב-5.3.2020 ואף קיבל פוסט חדש עם מתכון למחצית הכמות **


מה שאני אוהב בחגים, לא משנה של איזו דת, זה שכולם סובבים אוכל. ולא סתם אוכל.. מתוקים! באסלאם אין הרבה חגים, ולפיכך גם לא הרבה מתוקים חגיגיים. בעצם, יש רק מתוק אחד שבולט בחגים והוא קאעק איל עיד, פשוטו כמשמעו, עוגיות החג.

בדומה למסורת של אזני המן בחג פורים בה בני המשפחה יושבים ומכינים יחד מספר קילוגרמים של עוגיות לחלוקה בין המשפחה המורחבת, כך גם המסורת בקאעק איל עיד.

אני זוכר איך בילדותי הדודות היו באות, מתיישבות סביב שולחן האוכל ותחת פיקוחה של אמא מתחילות להכין את העוגיות רבות העמל האלה. אפילו אני הייתי מצטרף מדי פעם ומעסיק את עצמי במלאכת קישוט העוגיות עם מצבט לפני שהן נכנסות לתנור.

בעצם, בזמנו התנורים הביתיים לא היו מספיק טובים כדי לאפות את העוגיות. הנשים היו מכינות מגשים על גבי מגשים של עוגיות והבעלים היו לוקחים אותם למאפיות השכונתיות על מנת לאפות אותן כראוי. אלו היו ימים.

המתכון עבר מסבתא לאמא ועכשיו אלי. ניסיתי להיות כמה שיותר נאמן למקור כי במתכון כה מוצלח לא נוגעים. העוגיות מורכבות מסולת ותמרים בעיקר. מומלץ להשיג עיסת תמרים נקייה, ללא גלעינים או חרצנים לעבודה פשוטה יותר.

בנוסף, קיימים בבצק שני מרכיבים לא כל כך נפוצים. אחד הוא המחלב, תבלין שמוכן מזרע עץ המחלב, מין של דובדבן. זה מגיע באבקה והשימוש העיקרי שלו מוקדש לעוגיות האלה. המרכיב השני הוא מיסקת דרוז, או מסטיקא. זהו תבלין המופק משרף עצי האלה ומשמש כמסמיך ומייצב. לתבלין יש מספר שמות, אחד המגניבים הוא “הדמעות של כיוס” וזאת בזכות צורתו המזכירה דמעה (כיוס: אי יווני במזרח הים האגאי שם התבלין מופק). עדיין לא הצלחתי לקשר את השם של המרכיב לדרוזים. הארות יתקבלו בברכה.

הכנת תמרים

הכנת בצק

הכנת בצק

הכנת כדורים מהבצק

בצק ותמרים

הכנת העוגיות

עוגיות לפני עיטור

קישוט עוגיה לפני אפייה

קאעק איל עיד


בצק קאעק
1 ק”ג סולת
50 גר‘ חמאה
200 גר‘ מרגרינה
4 כפות שמן קנולה
1 כוס מים פושרים
1 כפית מי ורדים

½ כפית שמרים יבשים
1 כף מחלב
½ כפית מיסקת דרוז
(מסטיקא)

מלית תמרים
1 ק“ג עיסת תמרים טרייה (ללא גלעינים)
2 כפיות אגוז מוסקט
1 כף קינמון
2 כפיות שמן קנולה

קישוט
25 גר’ אבקת סוכר
¼ כפית מיסקת דרוז

ציוד
מכתש ועילי
מצבט


המתכון מספיק לכ-55 קאעק


הכנה מראש

לילה לפני, ממיסים את החמאה והמרגרינה יחד על אש בינונית (מערבבים כל הזמן ומסירים מהאש לפני שהכל נמס ועדיין יש גושים קטנים). מצננים לטמפרטורת החדר ואז מוסיפים להם שמן.

שמים את הסולת בקערה ומוסיפים אליו את תערובת השומן. מערבבים ומאווררים את התערובת בעדינות עם ידיים נקיות עד לקבלת מרקם שמזכיר חול רטוב. המטרה כאן שכל גרגירי הסולת יהיו מכוסים על ידי השומן והתערובת כולה תהיה לחה ולא דחוסה. מכסים את הקערה בניילון נצמד ומשאירים בטמפרטורת החדר ללילה.

מלית תמרים

שמים את עיסת התמרים בתוך קערה. עוברים על העיסה ומועכים בין אצבעות הידיים על מנת לוודא שאין חרצנים או גלעינים. אם מגלים גוש קשה, מוציאים מהעיסה.

מוסיפים אגוז מוסקט, קינמון ושמן. לשים עם הידיים עד להטמעת התבלינים (הזדמנות מצוינת לוודא שוב שהעיסה חלקה וללא גושים). מחלקים את העיסה לחלקים לעבודה נוחה יותר.

בצק קאעק

ממלאים קערה קטנה בכוס מים מים פושרים. מוסיפים מי ורדים ושמרים. מניחים כ-10 דקות בצד.

חוזרים לקערת הסולת. התערובת אמורה להיות די דחוסה בשלב הזה. מערבבים ומאוורים אותה עם הידיים. מפוררים את כל הגושים הקטנים גם כן. מחברים וו גיטרה למיקסר ומעבירים את התערובת לתוך קערת המיקסר.

טוחנים מיסקת דרוז בעזרת מכתש ועילי לקבלת אבקה. מוסיפים מיסקת דרוז טחון ומחלב לתערובת ומערבבים. מוסיפים את המים עם השמרים ששמרנו בצד. מעבדים במהירות נמוכה-בינונית כ-2 דקות, עד לקבלת בצק אחיד וגמיש ששומר על צורתו כשמועכים בכף היד. מחממים תנור ל-200°.

מגלגלים מהבצק כדורים קטנים (בקוטר של כ-3 ס“מ). כל פעם, לוקחים כדור ומשטחים בין כפות הידיים ליצירת דיסק בעובי של ½ ס”מ. יוצרים חבל דק מעיסת התמרים ומהדקים את הקצוות ליצירת טבעת.

מניחים את טבעת התמרים על גבי הבצק ששיטחנו. עוטפים את הטבעת עם הבצק מלמטה למעלה ומחוררים חור במרכז עם האצבע. מסדרים טיפה עם הידיים שתהיה לו צורת גלגל יפה. אם יש סדקים, מחליקים ומחברים אותם עד שחלק ואחיד. בעזרת מצבט, צובטים בעדינות מסביב ליצירת טקסטורה. מניחים על גבי מגש וממשיכים לכדור הבא.

מכניסים את המגש לתנור למדף האמצעי. אופים כ-13-14 דקות עד שמזהיב (או לפי אמא, עד שהופך לבלונדיני). נזהרים לא להגיע להשחמה. מוציאים מהתנור ומצננים בטמפרטורת החדר. לפני ההגשה מערבבים אבקת סוכר עם מיסקת דרוז ומפזרים מעל קאעק איל עיד.

קאעק איל עיד

Print Friendly, PDF & Email
Advertisements