** המתכון לקרם אוראו עודכן, שופץ ושוכלל וכעת הוא מושלם לדעתי **

השבוע נפלתי בפח. במהלך הביקור המשפחתי השבועי שלי, האחיינית שלי אמאל התיישבה בחיקי כהרגלה וביקשה ממני להכין לה עוגת יום הולדת. עניתי מיד בחיוב. מצד אחד קשה להגיד לא כשהיא מסתכלת עלי בעיניים הגדולות והיפות האלה. מצד שני יום ההולדת שלה בכלל ביולי, יש עוד הרבה זמן עד אז. “את זוכרת שיום ההולדת שלך עוד רחוק, נכון?” שאלתי. “נכון, אבל חוגגים לי השבוע בבית הספר!” היא סיפרה. עם כל שאר ילידי הקיץ שלא יצא להם לחגוג יחד במהלך חופשת הקיץ. הפניתי מבט לאחותי. לא רק שהיא איששה את העניין, היא הוסיפה שהיא אכן אחראית על העוגה לכל הכיתה. כבר לא היתה דרך חזרה, הסתכלתי על אמאל והבטחתי לה עוגת יום הולדת יפהפייה.

לא היה לי יותר מדי זמן לתכנן את העוגה. בגלל החגים הייתי צריך לחשוב מהר ולהצטייד בכל הרכיבים מראש. החלטתי ללכת על עוגה שהכנתי פעם. עוגת שוקולד גבוהה עם קרם חמאה בטעם אוראו. תכננתי בזמנו להעלות את העוגה לבלוג, אבל לא התלהבתי יותר מדי מהקרם. עכשיו שמצאתי לאחרונה את המתכון המושלם לקרם חמאה, החלטתי לנסות את העוגה שוב. בשונה מהקרם אותו הכנתי לעוגת החתונה של אילנה ורומי, הפחתתי כאן את המסקרפונה והוספתי שוקולד לבן במקום. נראה לי שילדי יום ההולדת וחבריהם יעריכו את זה יותר.

הכנתי את אותו הקרם גם עבור עוגת הבננה שלי רק בגרסת שוקולד מריר. הקרם אז הספיק ממש בקושי לעטוף את כל העוגה. הפעם הכפלתי את המתכון ב- ½1 כדי לא להיתקע, אך נותרתי עם הרבה קרם עודף בסוף. אולי הייתי צריך להכפיל ב- ¼1. לא נורא, אנסה לזכור להבא ואעדכן בהתאם. עם שמונה אחיינים וימי הולדת בחודשים שונים, אני בטוח שעוד יצא לי להשתמש במתכון הזה שוב.

* המתכון הנפלא לעוגת השוקולד שייך ל- add a pinch עם כמה שינויים מינוריים בתהליך ההכנה.

הפרדת ביצים
עוגת שוקולד
עוגת שוקולד
עיטוף עוגת שוקולד עם קרם אוראו
טפטוף גנאש שוקולד

רכיבים


עוגת שוקולד
450 גר’ קמח
130 גר’ אבקת קקאו
3 כפיות אבקת אפייה
2 כפיות סודה לשתייה
700 גר’ סוכר
½1 כפיות מלח
4 ביצים בינוניות (160 גר’)
160 גר’ שמן קנולה
2 כפיות תמצית וניל 
360 גר’ חלב
320 גר’ מים רותחים
½1 כפיות קפה נמס

קרם חמאה שוויצרי בטעם אוראו
6 חלבונים (L)
½1 כוסות סוכר
340 גר’ חמאה רכה בטמפרטורת החדר
330 גר’ מסקרפונה בטמפרטורת החדר 
8 עוגיות אוראו (כ-88 גרם)
קורט מלח

כדור “גלידה”
100 גר’ שאריות עוגת שוקולד
1 כפית גדושה קרם אוראו

גנאש שוקולד
100 גר’ שוקולד מריר
100 גר’ שמנת מתוקה

קישוט
גביע גלידה
3-4 עוגיות אוראו

ציוד
2 תבניות אפייה בקוטר 15 ס”מ וגובה 10 ס”מ *
מד חום
שפכטל רחב

* אם יש רק תבנית אחת כזו, יש לחלק את המתכון לעוגת השוקולד לשניים ולאפות פעמיים.


עוגת שוקולד

משמנים קלות את תבניות האפייה. מסמנים שני עיגולים בקוטר 15 ס”מ ומלבנים בגודל דפנות התבנית על נייר אפייה, חותכים ומרפדים בעזרתם את התבניות.

מנפים לתוך קערה קמח, אבקת קקאו, אבקת אפייה וסודה לשתייה. מוסיפים סוכר ומלח ומערבבים לתערובת אחידה. מניחים בצד.

מחממים תנור ל-175°. מקציפים את הביצים במהירות בינונית עד לקצף רך. מוסיפים שמן, תמצית וניל ומערבבים עד להטמעה. מרתיחים מים.

מוסיפים שליש מתערובת האבקות לקציפת הביצים ומערבבים עד שאחיד (מהרגע שהקמח נכנס לבלילה חשוב לא לערבב יותר מדי, אלא רק עד שהתערובת אחידה). מוזגים חצי מהחלב ומערבבים שוב. מוסיפים עוד שליש מהאבקות ומערבבים. מוזגים את שאר החלב ומערבבים. לבסוף מוסיפים את שאר האבקות ומערבבים עד שהבלילה אחידה.

מוסיפים למים הרותחים את הקפה הנמס, מערבבים ומוסיפים בזהירות לבלילה. מערבבים שוב עד שאחיד. מוזגים את הבלילה לתוך התבניות באופן שווה. אם זה אפשרי, עוטפים יריעת מגבת לחה מסביב לכל תבנית לאפייה אחידה יותר.

מכניסים את שתי התבניות לתנור שחומם מראש ל-°175 ואופים למשך 55-60 דקות עד שקיסם שנועצים בעוגה יוצא עם מעט פירורים לחים. מוציאים מהתנור ונותנים לעוגה להתייצב בטמפרטורת החדר כ-10 דקות לפני שמשחררים מהתבנית. לאחר שהעוגות הצטננו לחלוטין בטמפרטורת החדר, מכניסים למקרר עד לחיתוך. (ניתן לשמור במקרר כשבוע ובמקפיא כחודש)

חותכים כל עוגה פעמיים לגובה של 4 ס”מ עם סכין משוננת גדולה או מסור עוגות. כלומר, מכל עוגה אמורים לקבל שתי שכבות בגובה 4 ס”מ (סה”כ, 4 שכבות). לחיתוך ישר ולא משופע, מסובבים את העוגה, חותכים מהדפנות קודם ולאט לאט מתקדמים למרכז העוגה. שומרים בצד את שאריות העוגה. מסירים את נייר האפייה מתחתית העוגות. עוטפים היטב כל עוגה בניילון נצמד ושומרים במקרר עד לשימוש.

קרם חמאה שוויצרי בטעם אוראו

שמים חלבונים וסוכר בתוך קערת נירוסטה. מניחים על בן מארי ומחממים על אש בינונית תוך כדי טריפה מתמדת. כאשר טמפרטורת התערובת מגיעה ל-70°, מנמיכים (או אפילו מכבים) את האש וממשיכים לטרוף לדקה שלמה. כך בעצם מפסטרים את החלבונים. מורידים מהאש ומצננים בטמפרטורת החדר.

בינתיים, שמים חמאה רכה בתוך קערה ומקציפים כחצי דקה-דקה. מוסיפים את המסקרפונה בהדרגה וממשיכים להקציף עד למרקם קרמי ואוורירי, כ-5 דקות. אם במהלך שילוב המסקרפונה בחמאה נוצרת שלולית קטנה של נוזלים, נפטרים ממנה וממשיכים להקציף (זה לא אמור לקרות אם הרכיבים נמצאים באותה טמפרטורה).

ברגע שטמפרטורת תערובת החלבון יורדת ל-40°, מסננים אותה ישירות לתוך קערת החמאה והמסקרפונה. מקציפים הכל יחד עד לקבלת קרם חלק ומבריק (כ-5 דקות). מוסיפים קורט מלח. טוחנים את עוגיות האוראו במעבד מזון עד לפירורים קטנים. מוסיפים את האוראו הטחונים לקרם חמאה ומקפלים יחד.

הרכבת העוגה

ניתן לעטוף את העוגה עם הקרם בשתי שיטות. הראשונה פשוטה יחסית והשנייה מורכבת מעט אך מדויקת יותר. לעוגה הזו השתמשתי בשיטה השנייה. לשם כך חייבים להצטייד ב-2 משטחי פרספקס עגולים בקוטר 16 ס”מ. בקצרה, מרכיבים את העוגה בין משטחי הפרספקס (כאשר אחד מתחת לעוגה והשני מעל העוגה) ואז עוטפים את העוגה עם הקרם. המשטחים מאפשרים שליטה על העיטוף ומניבים עוגה ישרה יותר בלי הרבה מאמץ. מכיוון שלא לכולם יש את המשטחים האלה, אסביר איך לעטוף את העוגה בשיטה הפשוטה, ללא המשטחים.

מורחים קצת קרם במרכז צלחת הגשה (ישרה ללא פינות). לא חייבים, אבל מומלץ להניח את צלחת ההגשה על גבי צלחת מסתובבת לעיטוף פשוט יותר של הקרם בהמשך. מניחים שכבת עוגה ראשונה על גבי צלחת ההגשה. מורחים שכבת קרם אוראו (בעובי של כ-1 ס”מ בבקשה) מעל העוגה ומיישרים בעזרת פלטה.

חוזרים על התהליך עבור שאר השכבות: מניחים שכבת עוגה שנייה מעל הקרם ומורחים שכבה נוספת של קרם אוראו. מניחים שכבה שלישית של עוגה ומורחים קרם אוראו. מניחים שכבה רביעית ואחרונה של עוגה ומורחים שכבה דקה של קרם אוראו.

מורחים בנדיבות קרם אוראו מסביב לעוגה. בעזרת שפכטל רחב (או פלטה גדולה) מחליקים את הקרם, תוך כדי סיבוב העוגה והצמדת השפכטל לעוגה, כך שנוצרת שכבת קרם חלקה וישרה מסביב לעוגה. (אם יש שקעים, ממלאים אותם בקרם ומחליקים עם השפכטל שוב). מיישרים את פינות העוגה ככל הניתן. מכניסים את העוגה למקרר כשעתיים לפחות עד להתייצבות הקרם.

כדור “גלידה”

שמים את שאריות העוגה בתוך קערה. מנקים ידיים ביסודיות ומפוררים את שאריות העוגה לפירורים. מוסיפים כפית גדושה בקרם אוראו ומערבבים היטב (כך בעצם מכינים קייק פופס!). יוצרים כדור מהתערובת בגודל המתאים לכדור גלידה. מניחים את הכדור במרכז ראש העוגה.

גנאש שוקולד

שוברים את השוקולד לקוביות ושמים בתוך מד ליטר. מביאים את השמנת לסף רתיחה ומוזגים ישירות למד ליטר. מערבבים קצת ואז טוחנים עם בלנדר מוט עד למרקם אחיד. נותנים לגנאש להצטנן מעט ומעבירים לתוך קערה.

מוציאים את העוגה מהמקרר. בעזרת כפית, מורחים קצת גנאש שוקולד על הקצה סביב ראש העוגה ומפילים את הגנאש בעדינות לצדדי העוגה ליצירת אפקט של טפטוף. מורחים עוד קצת גנאש מעל ומסביב כדור ה”גלידה”. מיישרים בעזרת פלטה קטנה.

קישוט

טוחנים את עוגיות האוראו במעבד מזון עד לאבקה. מעטרים את תחתית העוגה עם מעט אבקת אוראו. מורחים פס של גנאש שוקולד סביב גביע הגלידה ומעטרים גם אותו עם אבקת אוראו. מניחים את הגביע על כדור ה”גלידה” באופן נטוי.

שומרים את העוגה במקרר בכלי אטום (או בנפרד במדף גבוה) עד לשבוע. לפני שפורסים ומגישים, מוציאים את העוגה כשעה-שעתיים לטמפרטורת החדר כדי לרכך את הקרם.

הרכבת עוגת שוקולד עם קרם אוראו
Print Friendly, PDF & Email
Advertisements