בשבוע האחרון ניסיתי המון גרסאות של עוגות פיסטוק. המטבח התמלא בריחות קסומים של פיסטוקים קלויים (וגם באינסוף כלים מלוכלכים). אפיתי ואפיתי, ואז אפיתי עוד קצת. עד שבסוף הגעתי למתכון המושלם. נתתי לאמא לטעום וגם היא הגיעה למסקנה שזה מושלם, כמעט. “כמעט” מושלם לא מספיק לעוגת חתונה.

חזרתי הביתה, שיפצתי את המתכון ואפיתי אותו בפעם האחרונה. היתה לי הרגשה שהפעם זו תהיה העוגה המושלמת. ואכן, לא רק שהטעם היה נפלא, גם האפייה היתה נהדרת. אני מודה, העוגה בתמונה הראשית אינה העוגה הסופית אליה הגעתי. זו העוגה שאמא טעמה. אפשר לראות את העוגה הסופית (והמושלמת לדעתי) בתמונה האחרונה למטה (כשכבה בודדת).

המתכון מספיק לעוגת פיסטוק לימון ב-3 שכבות. לשם כך צריך לחלק את הבלילה ל-3 תבניות זהות ולאפות אותן במקביל. אופציה נוספת היא לחלק את המתכון ב-3 ולאפות כל שכבה בנפרד. כדי להקל על העניינים, עשיתי את העבודה והוספתי את המתכון לשכבה אחת של עוגת פיסטוק לימון בסוף העמוד! ככה אפשר להכין כמה שכבות שרוצים.

בנוסף, אם זה אפשרי, מומלץ לעטוף מסביב לתבנית יריעת מגבת ספוגה במים לאפייה אחידה יותר.

קמח, פיסטוק ואבקת אפייה
בלילת עוגת פיסטוק
חיתוך עוגה
סירופ לימון
הרכבת שכבות העוגה
עוגת פיסטוק לימון עם קצפת מסקרפונה

רכיבים


עוגה
180 גר’ פיסטוקים קלופים
330 גר’ קמח
¼2 כפיות אבקת אפייה
1 כפית מלח
6 ביצים
420 גר’ סוכר
105 גר’ שמן קנולה
זסט מלימון אחד
120 גר’ שמנת מתוקה
120 גר’ חלב

סירופ לימון
½ כוס מיץ לימון
זסט מלימון אחד
¼ כוס סוכר

קצפת מסקרפונה
240 גר’ קרם מסקרפונה*
240 גר’ שמנת מתוקה
60 גר’ אבקת סוכר
60 גר’ חלב מרוכז

מילוי וקישוט
60 גר’ פיסטוקים גרוסים

ציוד
3 תבניות עגולות בקוטר 21 ס”מ (או 20 ס”מ לעוגה גבוהה יותר)
מברשת


* הייתי בטוח שקניתי גבינת מסקרפונה רגילה, אבל מסתבר שקניתי קרם מסקרפונה מוכן להקצפה, שבנוסף לשמנת מכיל סוכר, חלמון, חומרי טעם וזרעי וניל (הופה). אבל אני לא מתלונן, בשילוב עם שאר הרכיבים קיבלתי קצפת שמיימית. אם בכל זאת רוצים להשתמש במסקרפונה רגילה, אז מפחיתים את כמות המסקרפונה בחצי (120 גר’ במקום 240 גר’) ומוודאים שהמרקם חלק ולא גושי לפני הוספת השמנת.


עוגה

משמנים קלות את תבניות האפייה ומרפדים את התחתית של כל תבנית בנייר אפייה.

שמים את הפיסטוקים במעבד מזון וטוחנים לאבקה. להיזהר לא לטחון יותר מדי, אחרת תתקבל מחית פיסטוקים (זה בסדר אם יש מעט שברי פיסטוקים קטנים). מעבירים את הפיסטוקים הטחונים לקערה. מנפים קמח ומוסיפים לקערת הפיסטוקים, יחד עם אבקת אפייה ומלח. מערבבים היטב עם מטרפה ומניחים בצד.

מוזגים שמנת מתוקה וחלב לתוך קומקום ומחממים על אש נמוכה. להיזהר לא לחמם עד לרתיחה, מספיק שזה יהיה חמים מעט. מחממים תנור ל-175°.

שמים ביצים וסוכר בתוך קערת המיקסר. מקציפים יחד על מהירות בינונית עד לקציפה תפוחה ובהירה. מוסיפים שמן וזסט לימון ומקציפים עוד קצת. מוסיפים חצי מתערובת האבקות ומקפלים יחד, בעדינות, בעזרת מטרפה. מוזגים את השמנת והחלב ומערבבים שוב. מוסיפים את שאר תערובת האבקות ומקפלים עם מטרפה רק עד להטמעה.

מוזגים את הבלילה באופן שווה לשלושת תבניות האפייה. אם זה אפשרי, עוטפים יריעת מגבת לחה מסביב לכל תבנית לאפייה אחידה יותר. מכניסים לתנור ואופים בין 20 ל-25 דקות עד שקיסם שנועצים במרכז העוגה יוצא כמעט יבש. מוציאים מהתנור ועוברים עם סכין משוננת בין דפנות התבנית לעוגה. מצננים כ-10 דקות בטמפרטורת החדר לפני שמשחררים את העוגות מהתבנית.

סירופ לימון

מוזגים מיץ לימון לתוך קומקום. מוסיפים סוכר. מחממים על אש בינונית ומערבבים עם מרית כדי להמיס את הסוכר. ברגע שהסירופ מתחיל לרתוח, מפסיקים לערבב וממשיכים לחמם בעדינות ל-10 דקות נוספות. מסירים מהאש, מוסיפים זסט לימון ומצננים כ-20 דקות. מסננים את הסירופ ושומרים בצד.

קצפת מסקרפונה

שמים קרם מסקרפונה, חלב מרוכז ואבקת סוכר בתוך קערת המיקסר ומקציפים יחד עד שאחיד. מוסיפים שמנת מתוקה וממשיכים להקציף עד לקצפת חלקה ויציבה. (מומלץ לגרד את דפנות הקערה באמצע ההקצפה)

הרכבה

חותכים את הראש של כל עוגה עם סכין משוננת גדולה או מסור עוגות. לחיתוך ישר ולא משופע, מסובבים את העוגה, חותכים מהדפנות קודם ולאט לאט מתקדמים למרכז העוגה. מסירים את נייר האפייה מתחתית העוגה.

מניחים שכבת עוגה ראשונה על גבי צלחת הגשה. בעזרת מברשת, מרטיבים את העוגה מעט עם סירופ לימון. בעזרת מרית, מורחים שליש מקצפת המסקרפונה מעל העוגה. מפזרים שליש מהפיסטוקים הגרוסים מעל הקצפת.

חוזרים על התהליך עבור שאר השכבות: מניחים שכבת עוגה שנייה מעל הקצפת, מרטיבים עם סירופ לימון, מורחים שכבה נוספת של קצפת מסקרפונה ומפזרים פיסטוקים מעל. מניחים שכבה שלישית ואחרונה של עוגה, מרטיבים שוב עם סירופ לימון, מורחים קצפת מסקרפונה ומפזרים את שאר שברי הפיסטוקים. עוגת פיסטוק לימון שומרים במקרר בכלי אטום כשלושה-ארבעה ימים.

עוגת פיסטוק לימון עם קצפת מסקרפונה

אם רוצים להכין שכבה אחת של עוגת פיסטוק לימון:

עוגה
60 גר’ פיסטוקים קלופים
110 גר’ קמח
¾ כפיות אבקת אפייה
1/3 כפית מלח
2 ביצים
140 גר’ סוכר
35 גר’ שמן קנולה
זסט מחצי לימון
40 גר’ שמנת מתוקה
40 גר’ חלב

סירופ לימון
½ כוס מיץ לימון
זסט מלימון אחד
¼ כוס סוכר

קצפת מסקרפונה
80 גר’ קרם מסקרפונה
80 גר’ שמנת מתוקה
20 גר’ אבקת סוכר
20 גר’ חלב מרוכז

מילוי וקישוט
20 גר’ פיסטוקים גרוסים

עוגת פיסטוק לימון
Print Friendly, PDF & Email
Advertisements