עונת הליים בעיצומה ואני מרגיש שאני חייב לנצל את התקופה הזו במלואה. בכל זאת, זו כולה עונה שאורכת שבועיים (פחות או יותר.. האמת מרגיש לי פחות).

ניתן בעצם להאריך את התקופה הזו משמעותית בעזרת טריק מגניב שלמדתי משרון, חברה יקרה ומגניבה גם כן. קונים ליים בכמויות, פושטים רגל, סוחטים את כולם, מוזגים לתוך תבניות קרח ומקפיאים. ככה, גם בחורף, אפשר ליהנות מליים בלי החום והזיעה שבדרך כלל מלווים אליו.

למה שוב קינוח עם ליים? הפוסט הקודם לא היה מספיק לימוני לחלק מהחברים שמטורפים על לימון. אז החלטתי ללכת על קינוח שמבליט את הלימון והליים בצורה הכי חמוצה שאני מכיר, טארט! בכלל מגניב שלמילה “טארט” באנגלית יש דו-משמעות הקשורה לנושא; גם “מאפה” וגם “חמצמץ”.

לפני שמתחילים, חשוב לדעת! במתכון זה השתמשתי בשיטת הסבלאז’. כדי לקבל את התוצאה הכי טובה, חייבים לשמור על התנאים קרים. מקררים את החדר (אם אין מיזוג אוויר, עובדים בתוך המקרר או מחכים לחורף), שומרים את כל הרכיבים במקרר עד לשימוש ומכניסים אפילו את הוו וקערת המיקסר לקירור.

את המתכון למלית הלימון-ליים מצאתי בספר הנהדר “First Prize Pies” של Alisson Kave.

בצק פריך לימוני

פונסאז'

פונסאז'

הוספת שכבת פיסטוק

אפייה עיוורת

מזיגת מלית לימון ליים

טארטלט לימון-ליים ופיסטוק


בצק פריך
175 גר’ קמח
20 גר’ אבקת שקדים
65 גר’ אבקת סוכר
2 גר’ (כ-4 קורט) מלח
זסט מליים אחד

100 גר’ חמאה קרה (חתוכה לקוביות)
45 גר’ ביצים

מלית פיסטוק
60 גר’ פיסטוקים קלופים
10 גר’ שמן זרעי ענבים

מלית לימון-ליים
130 גר’ סוכר
80 גר’ שמנת חמוצה
זסט מחצי לימון אחד
זסט מליים אחד
קורט מלח
150 גר’ ביצים
80 גר’ מיץ לימון
80 גר’ מיץ ליים

קישוט
30 גר’ פיסטוקים גרוסים

ציוד
6 רינגים בקוטר 8 ס”מ וגובה 2.5 ס”מ


בצק פריך

מכניסים קמח, אבקת שקדים , אבקת סוכר, מלח, זסט וחמאה לקערת המיקסר ושומרים במקרר כ-10 דקות. מוציאים ומערבבים במיקסר עם וו הגיטרה במהירות נמוכה-בינונית עד לקבלת מרקם של חול. רוצים שגושי החמאה יהיו קטנים ככל האפשר בלי להמיס אותם.

מוסיפים את הביצים בבת אחת וממשיכים לערבב באותה מהירות עד שהבצק מתחיל להתחבר אבל עדיין לא אחיד לגמרי. מוציאים, מאחדים את הבצק לגוש ומכסים בניילון נצמד. משטחים מעט לצורת מלבן ומעבירים לקירור לשעה לפחות (מומלץ תמיד להכין מראש, הבצק יכול להישמר עד לשבוע במקרר וכחודשיים – שלושה במקפיא).

כשהבצק נוקשה וקר מספיק, מסירים את הניילון ומחלקים את הבצק ל-6 חתיכות שוות. משאירים חתיכה אחת על המשטח ואת השאר שומרים בינתיים במקרר (או אפילו במקפיא). מקמחים את משטח העבודה, מניחים עליו את הבצק ומקמחים גם אותו מעט. מרדדים עם מערוך, מסובבים את הבצק כל הזמן ומוודאים שלא נדבק למשטח. מרדדים עד לעובי של 3-4 מ”מ (אין בושה בלהיעזר בסרגל).

חשוב! אם בכל שלב כלשהו הבצק מתחיל להתרכך, מחזירים ישר למקרר עד שהוא מתמצק חזרה.

פונסאז’: מורחים קצת חמאה על האצבע ועוברים על הדופן הפנימית של הרינג על מנת שהבצק יידבק אליו. מניחים את הרינג על גבי הבצק וחותכים עיגול קצת גדול יותר מהרינג. מניחים את הרינג על נייר אפייה ועל הרינג מניחים את הבצק. מרימים את קצוות הבצק, דוחפים בעדינות פנימה ומצמידים אותו לדופן הרינג, מתחתית הרינג למעלה. עוברים על ההיקף ודוחפים בעדינות את הבצק מעט מטה כך שנוצרת זווית ישרה בפינות. (אם הבצק נקרע בטעות, זה לא סוף העולם. מדביקים את הצדדים שנקרעו אחד לשני וממשיכים במלאכה הקדושה). עוברים על ראש הרינג עם סכין חדה ומורידים את הקפלים של הבצק. שומרים את הטארטלט במקפיא וחוזרים על אותו הדבר עם שאר הבצק.

מלית פיסטוק

שמים פיסטוקים במעבד מזון קטן וטוחנים לאבקה. מוסיפים את השמן וטוחנים עד לקבלת תערובת פירורית לחה.

מוציאים את הטארטלטים מהמקפיא, אחד כל פעם, ומרפדים את התחתית בשכבה דקה של מלית הפיסטוקים. משטחים ומהדקים עם כפית. מחזירים למקפיא.

אפייה חצי-עיוורת

חותכים נייר כסף/אפייה ל-6 חתיכות בגודל 13×13 ס”מ (בערך), מרפדים איתם את הטארטלטים וממלאים עם משקולות פאי או גרגירי חומוס יבשים עד לגובה הטארטלט. שומרים במקפיא ומחממים תנור ל-175º. ברגע שמגיעים לטמפרטורה הרצויה, מכניסים לתנור ואופים ל-10 דקות.

מוציאים את הטארטלטים מהתנור ומסירים את הנייר עם הגרגירים בעדינות (זהירות לא לפרק את הקלתית). אם התחתית עוד רטובה, מחזירים לתנור ואופים לעוד לדקה או שתיים עד לייבוש. מצננים בצד.

מלית לימון-ליים והמשך אפייה

שמים שמנת חמוצה וסוכר בקערה ומערבבים היטב עם מטרפה. מוסיפים ביצים, מלח וזסט וטורפים שוב עד שאחיד. מוסיפים את מיץ הלימון והליים בהדרגה תוך כדי ערבוב. מעבירים למד ליטר (או כלי מזיגה כלשהו). מוזגים את המלית לתוך כל טארטלט כמעט עד הסוף. מכניסים לתנור ואופים כ-13-18 דקות עד שהמלית יציבה אך עדיין רוטטת מעט במרכז. (*)

מוציאים מהתנור ומצננים לפני הסרת הרינגים (כ-10 דקות). מעטרים עם פיסטוקים. שומרים במקרר בכלי אטום. הכי טעים לאכול באותו יום או יום אחרי.

(*) הערה: לפעמים לאחר הצינון מתחילים להופיע סדקים במרכז המלית. זה כנראה קורה בעקבות ספיגת הלחות מהמלית לקלתית. ניתן להפחית את התופעה ע”י הוספת קערה עם מים רותחים לתחתית התנור לפני האפייה השנייה עם המלית (אך לקחת בחשבון שזה ירכך את הקלתית והיא תהיה פחות פריכה). בכל זאת, אין מה להתבאס מזה, זה עדיין טעים באותה מידה. אפשר להסתיר ע”י קישוט עם פיסטוקים גרוסים, או עוד יותר טוב, להכין מרנג, לזלף מעל ואז לשרוף עם ברנר!

טארטלט לימון-ליים ופיסטוק

Print Friendly, PDF & Email
Advertisements